Hamownia jest urządzeniem, które bada jaką moc i moment obrotowy posiada samochód. To w tym miejscu sprawdza się, czy wszystkie szalone pomysły na tuning silnika się sprawdziły i przyniosły oczekiwany rezultat.
Czym jest hamownia
Hamownia dzieli się na dwa różne typy: silnikowa i podwoziowa. Silnikowa hamownia jest urządzeniem laboratoryjnym, w celu sprawdzenia parametrów silnika. Jednak aby to sprawdzić, trzeba najpierw go wymontować i podłączyć do urządzenia. Jest to czynność dość niewygodna i skomplikowana, dlatego stosuje się ją na ogół w fabrykach lub laboratoriach badawczych. Na hamownię podwoziową wjeżdża się całym samochodem, dzięki temu sprawdza się nie tylko pracę silnika, ale i kół. W ten sposób uzyskuje się rzeczywiste parametry samochodu.
Co można zmierzyć na hamowni
Podstawowym parametrem silnika jest moment obrotowy wykonywany przez wał korbowy. Moc silnika jest parametrem matematycznym, oblicza się ją dzięki wartości momentu i obrotu. Samochód należy ustawić na stanowisku pomiarowym w taki sposób, aby koła trafiły na rolki. Pomiar ich bezwładności określa moment obrotowy i moc silnika. Na hamowni można również dokonać testów obciążeniowych, które są przydatne przy mierzeniu chip tuningu. Będąc na hamowni, można doczepić do samochodu czujniki, które pomogą zmierzyć toksyczność spalin. W takim przypadku pomiarów dokonuje się przy wysokich obrotach silnika. Samochód należy odizolować od pracowników hamowni. Mechanicy obserwują i analizują wyniki na komputerze, będąc za szybą w drugim pomieszczeniu. Do takiego komputera wprowadza się zakres obrotów, w których będzie się mierzyć parametry silnika. Najpierw należy rozpędzić silnik do obrotów nieco wyższych niż maksymalna moc. Następnie samochód jest wysprzęglany i aparatury sprawdzają kiedy koła się zatrzymują. Taki test pozwala ocenić straty mocy na kołach, a komputer precyzyjnie wylicza moc silnika.
Z jakiej hamowni korzystać
Trójmiasto ma do zaoferowania swoją hamownię. Będąc w okolicy można z niej skorzystać, i za drobną opłatą u TuneForce dokonać pomiaru mocy i momentu obrotowego silnika na nowoczesnej hamowni. Dzięki temu można upewnić się, czy tuning przyniosły zamierzone efekty u profesjonalistów. Często się zdarza, że tuning nie został przeprowadzony prawidłowo, przez co moc i moment obrotowy jest obniżony. Dlatego operatorzy hamowni w TuneForce nie mają możliwości ingerencji w kalibrację ustawień. Dzięki temu uzyskany wynik jest całkowicie wiarygodny i niepodważalny.